Maturitní schéma pro školní rok 2020/2021
Žák získá střední vzdělání s maturitní zkouškou, jestliže úspěšně vykoná společnou (státní) a profilovou část maturitní zkoušky úspěšně. Forma a způsob hodnocení vychází z vyhlášky 177/2009 Sb.
Společná část
- 1. povinná zkouška - český jazyk a literatura (didaktický test)
- 2. povinná zkouška - možnost zvolit: cizí jazyk - anglický, německý, ruský (didaktický test) nebo matematiku (didaktický test)
- společná část se hodnotí uspěl/neuspěl, kritéria pro hodnocení budou stanovena MŠMT do 31. 3.
Profilová (školní) zkouška pro jednotlivá studijní zaměření
Zaměření Podnikový management :
- Český jazyk (ústní zkouška, písemná práce)
- zvolený cizí jazyk ve společné části (ústní zkouška, písemná práce)
- Ekonomika, Účetnictví
- Marketing, Management
- Praktická zkouška - Podnikatelský záměr
Zaměření Management cestovního ruchu:
- Český jazyk (ústní zkouška, písemná práce)
- zvolený cizí jazyk ve společné části (ústní zkouška, písemná práce)
- Management služeb CR, Marketing služeb CR
- Cestovní ruch, Geografie cestovního ruchu
- Praktická zkouška - Zpracování zájezdu
Zaměření Právní management:
- Český jazyk (ústní zkouška, písemná práce)
- zvolený cizí jazyk ve společné části (ústní zkouška, písemná práce)
- Právo
- Právo v podnikání, Řízení lidských zdrjů
- Praktická zkouška - Analýza korporace
Zaměření Finanční management:
- Český jazyk (ústní zkouška, písemná práce)
- zvolený cizí jazyk ve společné části (ústní zkouška, písemná práce)
- Bankovnictví a kapitálový trh
- Marketing, Management
- Praktická zkouška : Podnikatelský plán
Dále je možno zvolit další nepovinné předměty. Informace podá ředitelství školy.
Hodnocení a kritéria zkoušek v profilové části maturitní zkoušky
Každá zkouška profilové části je hodnocena zvlášť známkou 1 - 5 (výborně - nedostatečně).
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky mají podle závažnosti svého znevýhodnění právo na úpravu prostředí, navýšení časového limitu, obsahové a formální úpravy zadání zkoušek společné a profilové části maturitní zkoušky, odlišnosti v hodnocení, použití kompenzačních pomůcek a využití asistenta podle doporučení z pedagogicko-psychologické poradny nebo SPC.
Ústní zkouška z českého jazyka a literatury před zkušební maturitní komisí
- Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury je v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem stanoven maturitní seznam literárních děl. Zároveň jsou stanovena kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem. Maturitní seznam literárních děl a kritéria jsou platná i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku.
- Z maturitního seznamu literárních děl a v souladu s kritérii podle odstavce 1 žák připraví vlastní seznam literárních děl v počtu stanoveném ředitelem školy; počet literárních děl v žákovském seznamu je 20. Žák odevzdá seznam řediteli školy do 31. března roku, v němž se maturitní zkouška koná, pro jarní zkušební období a do 30. června roku, v němž se maturitní zkouška koná, pro podzimní zkušební období.
- Ústní zkouška se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího úryvek nebo úryvky z konkrétního literárního díla. Ředitel školy zajistí pracovní listy pro žáky k dílům z jejich vlastních seznamů literárních děl. Součástí pracovního listu je i zadání ověřující znalosti a dovednosti žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu.
- Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje číslo pracovního listu.
- Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut. Ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut. V jednom dni nelze losovat dvakrát pracovní list ke stejnému literárnímu dílu. Neodevzdá-li žák do 31. března příslušného školního roku vlastní seznam literárních děl, losuje si u zkoušky z pracovních listů ke všem dílům maturitního seznamu literárních děl pro daný obor vzdělání.
Ústní zkouška z cizího jazyka před zkušební maturitní komisí
- Pro ústní zkoušku ředitel školy stanoví 20 témat.
- Ústní zkouška probíhá formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího 1 nebo více zadání ke konkrétnímu tématu. Součástí pracovního listu je i zadání ověřující znalost terminologie vztahující se ke vzdělávací oblasti odborného vzdělávání.
- Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut, ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut.
Ústní zkouška z profilových předmětů (teoretická část) před zkušební maturitní komisí
- Pro ústní zkoušku ředitel školy stanoví 20 témat z každého zkušebního předmětů
- Ústní zkouška probíhá formou řízeného rozhovoru ke konkrétnímu tématu.
- Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut, ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut.
Maturitní práce a její obhajoba před zkušební maturitní komisí
- Maturitní práce je odevzdávána v elektronické podobě v pdf souboru.
- Způsob zpracování a pokyny k obsahu a rozsahu maturitní práce je dán volbou zaměření.
- Termín odevzdání maturitní práce je dán v organizaci daného školního roku.
- Ústní zkouška probíhá formou řízeného rozhovoru. za použití ICT.
- Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut, ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut.
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení jsou stejná jako pro hodnocení ukončení pololetí, která jsou zveřejněna ve školním řádu.
Stupeň 1 (výborný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice, zákonitosti uceleně, přesně a plně chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů i zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něj projevuje aktivní přístup, samostatnost a tvořivost. Jeho ústní i písemný projev je správný, přesný, výstižný. Grafický projev je přesný a estetický.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a praktické činnosti. Samostatně a produktivně nebo za pomoci menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů i zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a praktických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojovaných poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů podle podnětů učitele. Jeho myšlení je v celku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a praktických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti, v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a praktické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost v myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti i výstižnosti. Chyby žák nedovede opravit ani s pomocí učitele.
Způsob celkového hodnocení výsledků maturitní zkoušky
Celkové hodnocení maturitní zkoušky se provádí podle výsledků profilových zkoušek podle stupnice
- prospěl(a) s vyznamenáním, jestliže žák nebyl z žádné povinné zkoušky hodnocen stupněm horším než 2 - chvalitebný a zároveň prostý aritmetický průměr hodnocení ze všech povinných zkoušek není vyšší než 1,50;
- prospěl(a), jestliže žák nebyl z žádné povinné zkoušky hodnocen stupněm 5 - nedostatečný;
- neprospěl(a), jestliže žák byl z některé povinné zkoušky hodnocen stupněm 5 - nedostatečný nebo ji z jiného důvodu nevykonal úspěšně.
V případě, že žák nekonal společnou část v souladu s § 81 odst. 6 školského zákona, provede se celkové hodnocení pouze za profilovou část.